Okay. Memang dah lama dah sebenarnya aku nak buat entry gini. Cuma tengah kumpul points. Memang sakit hati gila bila terfikirkan semua points ni. So ini list untuk TOP 10 perangai customers yang buat sales coordinator bengang. Let's jom check it out.
10. When we smiles to you, why not you just smile back. Susah sangat ke nak senyum balik dekat kitorang? Well yeah. Kitorang cuma sales coordinator, bukan kerja yang ada pangkat besar. Tapi memang perlu sangat untuk korang korang yang masuk butik berjenama tu buat muka berlagak mak aii sedangkan datang tengok je. Bukan beli pun. Jenis macam ni memang beria je lebih. Sometimes annoying sangat k. Mahal sangat kau punya senyum sampai kitorang senyum kau buat bodoh je? Bukan tak perasan kitorang senyum, lepas tu tweet kata staff butik berjenama berlagak macam butik tu dia punya. Woi, kitorang takkan berlagak kalau customer tak macam kau. Beria.
9. Cakap leklok boleh kan? Tak perlulah macam nak gaduh bila cakap. Kami ni pun manusia. Tahu sakit hati. Awak ingat awak je tahu sakit hati bila orang kasi service tak bagus? Oh sakit hati bila dapat service tak bagus? Nak complain? Takde sape nak layan awak punya complain tu. Sakit hati kitorang bila kau tanya somethings macam nak gaduh, macam nak marah tu taknak kira pula? We do have names. Taktahu nama at least panggil lah akak ke, adik ke, use salutation. Bukan main panggil eh eh je. Manners pernah belajar kan?
8. Tolong tolong tolong lah. Minta tolong sangat ni. Kalau nak cari baju, atau seluar atau benda yang ada saiz, tolong lah minta kitorang yang carikan. Apa guna kitorang berdiri dekat sebelah tu kalau tak suruh. Ni korang main bongkar je asal boleh sampai bersepah benda tu semua. 2 3 kerja lagi kitorang nak buat. Sorry to say tapi bukan korang je yang kitorang nak kena serve. Lepas tu pun ada juga lagi customer lain. And bila dah cakap saiz takde tu takde lah. Takkan kitorang nak tipu. Kitorang nak sales juga la weh. Yang tak percaya sampai nak cari sendiri kenapa? Ni siapa yang kerja sini ni?
7. We know where do we put our stock. You don't have to help us to find. Memang ambil masa sikit bila nak cari. Sabar kejap kitorang cari boleh kan. Ni tak ehh dia pula yang bagitahu kita stock tu semua dekat mana dekat mana. Well excuse me, sejak bila kerja sini ni? Nak ke? Kalau nak isi borang.
6. Bukan nak kata apa, tapi butik berjenama, biasalah, barang kami tu agak mahal juga. Ye, saya tahu anda mampu beli tapi jangan lah main pakai campak je bila nak try. Seliper kau campak, kasut kau campak. Memang takkan rosak kasut kalau takat campak gitu tapi have some respect ah. Pemalas nya kau sampai nak pakai seliper pun campak dari atas. Sakit hati woi tengok barang kena campak. Dengan muka berlagak kau campak seliper tu. Tapi tak beli pun. Pffttt
5. Dah tahu tempat sempit, butik kecil macam tempat aku tu, takyah la nak tolak juga troli bawa masuk dalam. Kalau time takde orang tu boleh terima lagi, kalau time tengah ramai orang, kau tolak juga troli masuk dalam sampai langgar semua cermin memang minta kaki. Kalau pecah? Nak bayar? Memang tak lah kan. Say sorry pun belum tentu. Dah terang terang dekat luar ada sign no trolley, no foods and drinks, no camera. Bukan tulis, bergambar. Tak faham juga? Sedihnya manusia sekarang, sign bergambar pun tak reti tengok.
4. Dear parents of naughty children, please behave your kids. Anak akak dah berlari sana sini, terjerit-jerit, akak boleh buat bodoh je main facebook sambil tunggu suami try baju? Wah hebat akak ni. Butik kami ada meja yang ada bucu. Kalau anak akak berlari-lari lepas tu tersadung apape terhantuk berdarah, siapa nak tanggung? Lepas tu nak saman kami sebab tak ada kesedaran tentang keselamatan? The hell akak? Akak yang dok sibuk main facebook situ, kami yang kena saman? Dekat luar butik tak ada sign kata anak anda kami jaga sementara anda memilih barangan. Sorry to say tapi, Please, Control anak anda. Butik bukan playground untuk anda melepaskan mereka bermain.
3. Rasa rasa dekat luar dah ada dah sign no foods and drinks allowed. Tapi still ada manusia yang tak reti baca sign bawa masuk makanan. Tak kisah la lagi. Ni sampai bawa masuk makanan, sampai terkena baju untuk kami jual? Kami berniaga. Anda rosakkan barang kami, siapa nak tanggung? Kalau kami jual baju putih yang terkena kotoran aiskrim baskin robbins perisa strawberry, anda nak beli ke? Taknak kan? Jadi tolonglah. Bila kami kata no cameras allowed, means tak boleh ambil gambar lah. Jangan lah dok sibuk nak menganjing kami kata ambil gambar guna handphone, bukan camera. Sorry cakap la bang eh, dekat handphone abang ada camera kan? Ambil gambar guna camera handphone kan? Camera juga kan? Cuba abang ambil gambar guna handphone cokia yang buat baling anjing takde camera tu,boleh ada ke gambarnya? Jadi tolonglah, jangan lah jadi bebal sangat menganjing kami dengan ayat gitu. Tak lawak pun. Nampak yang abang ni bebal lagi ada lah.
2. Jenis yang berlagak sangat taknak dengar kata kami memang layak tak dihormati. Berlagak sangat. Bila kami tanya dengan baik, jawab dengan baik juga boleh kan? Jangan lah berlagak sangat. Bila kami tanya saiz okay ke tak, tolonglah jawab dengan baik. Karang kalau abang beli ketat, sakit pakai, abang salahkan product kami tak selesa pakai. Karang kalau abang beli longgar sikit, dia makin mengembang, abang complain product kami cepat mengembang. Padahal abang yang tak dengar pendapat kami. Explaination kami abang taknak terima. Malas nak serve orang gini.
1. Manusia pernah buat salah. Kami manusia biasa juga. Ye kami tahu kami pun pernah tersalah bagi anda saiz ke apa ke sampai anda sendiri kena datang lagi tukar. Tu memang saya mengakui yang kami bersalah, tapi kalau datang, bagitahu kami elok elok boleh kan. Tak perlu rasanya nak marah-marah. Kami dah tolong anda simpan kasut, sebelum membayar pun kami ada kata itu last pair, tak ada lagi yang lain. Akak pun dah check banyak kali sampai ambil masa yang lama. Tiba tiba time akak datang ambil 3 bulan lepas akak bayar, akak kata kami tukar kasut akak. Tak ada siapa yang buka kasut akak tu. Apatah lagi nak keluarkan dari kotak. Tiba tiba akak kata kami tukar kasut akak dengan yang lama. Dah la tu marah-marah. Kami berniaga. Kalau customer lain dengar akak marah-marah tapi atas sebab bukan kesilapan kami, cuma salah faham, customers lain mungkin akan salah faham dan takmahu beli dari kami. Kami cari makan kak. Tolong lah. Akak dah lah cerewet. Satu kasut je kami nak kena serve dekat 1 jam lebih. Kami manusia. Cakap elok-elok pun boleh kan.
EXTRA : Bila nak jawab call atau apa pun, tolonglah buat diluar butik. Apa kejadahnya abang jawab call pasal kerja dekat dalam kedai kami tapi tak buat apa. Kalau jawab sambil try kasut ke apa boleh la terima lagi, ni takat jalan tengok-tengok sikit-sikit, cakap dekat phone lebih. Mohon keluar. Susahkan kami nak kena tunggu abang jawab call. Dah la tu, tak beli pula. Abang ingat butik kami tempat abang jawab call?
So itulah dia TOP 10. Sebenarnya rasa macam banyak lagi tapi rasa macam melebih pula kan sebab kata top 10 je kan. Eh tapi betul lah. Banyak lagi sebenarnya. Kesabaran perlu tinggi juga sebenarnya bila jadi sales coordinator ni. Kena sabar dengan perangai orang. Apa yang aku senaraikan ni semua based on my own experiences. Yes, people like that do exists. So, mohon anda jangan jadi sebahagian dari itu. Berkemungkinan besar, aku akan sambung dan tambah lagi lain kali. Perhaps another 10 points pasal ni? Haha
No comments:
Post a Comment